Συνολικές προβολές σελίδας

Έκθεση΄Γ Λυκείου-Θέμα: Aπόψεις για τις αλλαγές στο σχολείο

 
Θέμα



Τώρα που έφτασε η στιγμή της αποφοίτησης σας από το Λύκειο, αξιοποιώντας τις εμπειρίες της σχολικής σας ζωής, να γράψετε μια επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας, στην οποία να διατυπώνετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για τις αλλαγές που θα θέλατε να γίνουν στο σχολείο, προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στις απατήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.


Αξιότιμε κ. Υπουργέ,


Με αφορμή την αποφοίτηση μου από το Λύκειο και έχοντας κάνει έναν απολογισμό των σχολικών μου χρόνων, σας αποστέλλω αυτή την επιστολή με τις απόψεις μου για τις στοιχειώδεις αλλαγές που επιβάλλεται να θεσπιστούν στο σύγχρονο σχολείο. Χωρίς αμφιβολία, ο επαναπροσδιορισμός των προσανατολισμών του σχολικού θεσμού ώστε να ανταποκριθεί στις σύνθετες απαιτήσεις της πρώτου αιώνα αποτελεί επιτακτικό χρέος όλων και ιδιαίτερα του Υπουργείου Παιδείας στο οποίο προϊστασθε.
Ένα πρώτο κρίσιμο, κατά τη γνώμη μου, πεδίο αποτελεί η ανάγκη για τύπωση νέων σχολικών εγχειριδίων και, σε συνάρτηση με αυτό, για ολοκληρωτική αλλαγή της δασκαλοκεντρικής μεθόδου διδασκαλίας. Είναι σαφές ότι τα υπάρχοντα βιβλία δεν είναι κατάλληλα να μεταδώσουν τον κόσμο της επιστήμης, της τεχνολογίας και γενικότερα της ηλεκτρονικής επανάστασης, αφού το περιεχόμενο τους είναι παρωχημένο. Παράλληλα, η χρήση των προϊόντων της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, όπως ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, τα οπτικοακουστικά μέσα (ψηφιακός προβολέας, σαρωτής) κρίνεται απαραίτητη, αρκεί να γίνεται με μέτρο και προγραμματισμό. Άλλωστε, ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας με την απουσία του διαλόγου ανάμεσα σε μαθητή και καθηγητή, του πειράματος, της παρατήρησης από τα παιδιά ευνόησε μόνο τον άγονο εγκυκλοπαιδισμό και τη μονομέρεια της σκέψης. Είναι κατάδηλο, λοιπόν ότι το περιεχόμενο των γνώσεων και ο τρόπος μετάδοσης τους από το νέο σχολείο πρέπει να εναρμονίζονται με τα σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα, χωρίς όμως να παραγκωνίζεται ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας σε αυτό χώρο.
Με αφετηρία τους θεμελιώδεις εκπαιδευτικούς στόχους, όπως η πνευματική συγκρότηση, η συναισθηματική ωριμότητα, η ηθικοποίηση, το πολιτικό ήθος, θα επέλθει και ο εκσυγχρονισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μια επιπλέον αλλαγή που αξίζει να τονιστεί σχετίζεται με την αναδιοργάνωση του μαθήματος "Σχολικός και επαγγελματικός προσανατολισμός". Είναι γεγονός ότι ο τρόπος σχεδίασης του τελευταίου είναι ελλιπής, αποσπασματικός και αναποτελεσματικός, αφού οι διδάσκοντες πρέπει να είναι πλήρως καταρτισμένοι στον ιδιαίτερα ευαίσθητο αυτόν τομέα. Λίγοι, λοιπόν, θα διαφωνούσαν με την άποψη ότι η σωστή ενημέρωση για τις συνθήκες που επικρατούν σε ένα εργασιακό κλάδο, όπως είναι τα ωράρια, οι απολαβές, για το πλήθος των επαγγελμάτων που γνωρίζουν κορεσμό, για το μέλλον των νέων επαγγελμάτων θα ήταν διαφωτιστική για την ορθή επιλογή της κατεύθυνσης (θετική, θεωρητική, τεχνολογική) που υποχρεούνται να ακολουθήσουν οι μαθητές στη Β' τάξη του Ενιαίου Λυκείου. Οι εκπαιδευτικοί φορείς θεωρούμε ότι έχουν αμετάθετο χρέος να αναβαθμίσουν το μάθημα, ώστε ο νέος να ανακαλύπτει έγκαιρα τις κλίσεις του και παράλληλα να προσανατολίζεται σωστά. Άλλωστε, η κοινωνίας μας σήμερα απαιτεί ευσυνείδητους, έντιμους και συνεπείς εργαζόμενους, που θα αποτελούν στυλοβάτες της κοινωνικής σταθερότητας και βασικούς συντελεστές της οικονομικής άνθισης.
Θεωρούμε επίσης ότι θα αποτελούσε σοβαρή παράλειψη η αποσιώπηση μιας ακόμη αλλαγής, αυτής που συνδέεται με την καλλιέργεια εθνικού και διεθνιστικού φρονήματος. Στον υπεύθυνο σχεδιασμό του σύγχρονου σχολείου αποτελεί επιτακτική ανάγκη να συμπεριλαμβάνεται η ολοκληρωμένη μετάδοση της πνευματικής κληρονομιάς του λαού μας, που να στηρίζεται όμως σε οικουμενικές αξίες, όπως η ελευθερία, η ισότητα, η δικαιοσύνη. Ο στόχος αυτός μπορεί να υλοποιηθεί με την άρτια διδασκαλία της μητρικής μας γλώσσας, της Ιστορίας και την αξιοποίηση των Αρχαίων Ελληνικών κειμένων. Με αφετηρία, λοιπόν, την απόκτηση εθνικής συνείδησης οι νέοι θα μπορούν να προσεγγίσουν καλύτερα τον πολιτισμό άλλων χωρών, να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα τους και να συνεργαστούν για την επίλυση κοινών προβλημάτων, όπως η περιβαλλοντική υποβάθμιση, η τρομοκρατία κλπ. Παράλληλα, η διδασκαλία μαθημάτων όπως η Ευρωπαϊκή Ιστορία και οι ξένες γλώσσες, οι επισκέψεις σε πολιτιστικά ιδρύματα στα οποία φυλάσσονται μνημεία άλλων πολιτισμών μπορούν να λειτουργήσουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση των νέων μελών του παγκοσμιοποιημένου κόσμου. Επομένως, αποτελεί προτεραιότητα του σχολείου η προετοιμασία των μαθητών για την ομαλή ένταξη τους στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Ελπίζοντας ότι συμμερίζεστε πολλές από τις παραπάνω θέσεις, ειλικρινά θα θεωρούσαμε εμείς οι απόφοιτοι πλέον ευχής έργο να ανταποκριθείτε έμπρακτα, ώστε ο θεσμός του σχολείου να ενδυναμωθεί μέσα από την επανεκτίμηση των πολυεπίπεδων στόχων του. Και γνωρίζετε, βέβαια, καλύτερα από τον καθένα ότι το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης μιας χώρας είναι πρωταρχικός όρος νια το ξεπέρασμα πολλών αδιεξόδων της και γενικότερα για ατομική και κοινωνική προκοπή.


Με εκτίμηση,



Γαρεφαλάκη Έφη 
Εκπαι
δευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
Τηλ. +30 694.956.3452