Συνολικές προβολές σελίδας

Συγκεκριμένα προβλήματα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο σύγχρονο σχολείο περιγράφουν οι Μπαλτατζής και Νταβέλος.




Την τελευταία εικοσαετία η ελληνική κοινωνία μετατράπηκε σε πολυπολυτισμική, επιτάσσοντας αναγκαία τη συνειδητοποίηση του ρόλου που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτικοί, καθώς και του ρόλου της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Για την ομαλή ένταξη μαθητών με διαφορετική πολιτισμική προέλευση, απαιτείται αδιάλειπτη προσπάθεια αλλά και η συνεργασία φορέων, όπως των εκπαιδευτικών, της πολιτικής ηγεσίας και των γονέων.

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση ως όρος, θα μπορούσε να λεχθεί ότι είναι «ένα εργαλείο που στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που είναι αναγκαίες για μια ουσιαστική  και αποτελεσματική διάδραση μέσα σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία». Σύμφωνα με τους  Μπαλτατζής & Νταβέλος, η διαπολιτισμική εκπαίδευση αντιμετωπίζει προβλήματα στο σύγχρονο σχολείο. Έτσι η συνάντηση διαφορετικών πολιτισμών που στοχεύει στη «διάχυση της πολιτισμικής εμπειρίας», ή διαπολιτισμική αλληλεπίδραση όπως ορίζεται, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στο σχολείο όπως αντιδράσεις, διακριτικές αντιλήψεις και αδύναμες παθητικές ομάδες. Οι  εκπαιδευτικοί θα πρέπει μέσα από μια εμπειρική προσέγγιση να συνειδητοποιήσουν την κατάσταση και να αντιληφθούν πώς ο τρόπος χρήσης της γλώσσας  μπορεί να εντείνει την περιθωριοποίηση των μειονοτικών ομάδων. Ο διάλογος, ο σεβασμός της διαφορετικότητας, μπορεί να αμβλύνει κάθε  προκατάληψη, αντίθεση και να συμβάλλει στην ομαλή ένταξη τους παρά τις όποιες πολιτισμικές διαφορές.

Ένα άλλο πρόβλημα, το οποίο θίγεται από τους συγγραφείς είναι αυτό της διαπολιτισμικής επικοινωνίας. Η διαπολιτισμική επικοινωνία η σύνδεση δηλαδή του πολιτισμού και της επικοινωνίας  με απόρροια την αναγνώριση της διαφορετικότητας  δημιουργεί δυσκολίες στην επικοινωνία. Οι αντιλήψεις των ανθρώπων, ο τρόπος που εκφράζονται λεκτικά και μη, εξαρτάται από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον κόσμο. Είναι εμφανής η επιρροή του πολιτισμού, και η αντίληψη αυτής μπορεί να εξαλείψει κάθε δυσκολία στην επικοινωνία.  Η διαπολιτισμική κατανόηση, η ορθή εφαρμογή πληροφοριών σε ένα σύγχρονο πολυπολιτισμικό σχολείο απαιτεί την κατάργηση διακρίσεων και την παροχή μηνυμάτων που εκφράζουν σεβασμό και αλληλοκατανόηση. Για μια διαπολιτισμική μάθηση είναι αναγκαία η ενσυναίσθηση, και αυτό είναι ένα πρόβλημα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης που έχει να αντιμετωπίσει το σύγχρονο σχολείο. Το σχολείο θα πρέπει να παρέχει υποστηρικτικά μέτρα, σε μαθητές που αντιμετωπίζουν εμπόδια για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, ενθαρρύνοντας την πολυγλωσσία,  διασφαλίζοντας την ισότητα τους, και αναδεικνύοντας συμπεριφορές που στρέφονται ενάντια διακρίσεων. Όπως γίνεται αντιληπτό, τα θέματα της γλώσσας, της εκπαίδευσης αλλά και της κοινωνικής ενσωμάτωσης δημιούργησαν πολλά προβλήματα. Γι’ αυτό δημιουργήθηκαν  διάφορα μοντέλα εκπαίδευσης με αρνητικές προεκτάσεις τα περισσότερα και το μόνο που στόχευε στις αρχές της ισονομίας, της  κατανόησης, του σεβασμού και της εξάλειψης προκαταλήψεων ήταν το διαπολιτισμικό μοντέλο. 

Σύμφωνα με έρευνες και εργασίες σχετικές με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, έχει να αντιμετωπίσει ακόμα πολλά προβλήματα το σύγχρονο σχολείο, προβλήματα που σχετίζονται με τη δυσκολία συνειδητοποίησης της διαφορετικότητας του άλλου και της  αποδοχής της συνύπαρξης, καθώς και την εξάλειψη φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας. Το ελληνικό σχολείο πρέπει να σεβαστεί τις πολιτισμικές διαφορές, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες αυτών των μαθητών, και στοχεύοντας σε ένα πολυπολιτισμικό σχολείο  και όχι σε ένα μονοπολιτισμικό σχολείο που προσεγγίζει τους αλλοδαπούς μαθητές με γνώμονα τον ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική γλώσσα.
  

Γαρεφαλάκη Έφη 
              Εκπαιδευτικός Φιλόλογος
              Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
              Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
              Τηλ. +30 694.956.3452