Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχαία ΄Γ Λυκείου-Αδίδακτο Κείμενο-Δημοσθένους κατά Στεφάνου Α’, 1-2

 
[1] Καταψευδομαρτυρηθείς, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, καὶ παθὼν ὑπὸ Φορμίωνος ὑβριστικὰ καὶ δεινά, δίκην παρὰ τῶν αἰτίων ἥκω ληψόμενος παρ᾽ ὑμῖν. Δέομαι δὲ πάντων ὑμῶν καὶ ἱκετεύω καὶ ἀντιβολῶ πρῶτον μὲν εὐνοϊκῶς ἀκοῦσαί μου (μέγα γὰρ τοῖς ἠτυχηκόσιν, ὥσπερ ἐγώ, δυνηθῆναι περὶ ὧν πεπόνθασιν εἰπεῖν καὶ εὐμενῶς ἐχόντων ὑμῶν ἀκροατῶν τυχεῖν), εἶτ᾽ ἐὰν ἀδικεῖσθαι δοκῶ, βοηθῆσαί μοι τὰ δίκαια.
[2] ἐπιδείξω δ᾽ ὑμῖν τουτονὶ Στέφανον καὶ μεμαρτυρηκότα τὰ ψευδῆ, καὶ δι᾽ αἰσχροκερδίαν τοῦτο πεποιηκότα, καὶ κατήγορον αὐτὸν αὑτοῦ γιγνόμενον· τοσαύτη περιφάνεια τοῦ πράγματός ἐστιν. Ἐξ ἀρχῆς δ᾽ ὡς ἂν οἷός τ᾽ ὦ διὰ βραχυτάτων εἰπεῖν πειράσομαι τὰ πεπραγμένα μοι πρὸς Φορμίωνα, ἐξ ὧν ἀκούσαντες τήν τ᾽ ἐκείνου πονηρίαν καὶ τούτους, ὅτι τὰ ψευδῆ μεμαρτυρήκασιν, γνώσεσθε.
Δημοσθένους, Κατά Στεφάνου Α’, 1-2

Λεξιλόγιο

  • δίκην λαμβάνω παρά τινός: παίρνω εκδίκηση από κάποιον, τιμωρώ κάποιον
  • οἱ αἴτιοι: οι υπαίτιοι
  • μέγα ἐστί: είναι σπουδαίο πράγμα
  • οἷός τα’εἰμί: μπορώ| ὡς ἂν οἷός τ᾽ ὦ διὰ βραχυτάτων: με όσο πιο σύντομα λόγια μπορώ

Παρατηρήσεις

  1. Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται:
  • παθὼν: β΄ενικό οριστικής μέλλοντα
  • μέγα: ο ίδιος τύπος στον υπερθετικό βαθμό
  • δίκαια: ο ίδιος τύπος στον συγκριτικό βαθμό
  • καταψευδομαρτυρηθείς: την δοτική πληθυντικού
  • μεμαρτυρηκότα: την γενική ενικού
  • ληψόμενος: τον ίδιο τύπο στην παθητική φωνή και το απαρέμφατο παθητικού παρακειμένου
  • ἐχόντων: τον ίδιο τύπο στον μέλλοντα και το β’ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β’
  • ὑμῶν: το γ’ πρόσωπο στην αιτιατική ενικού
  • τοσαύτη: το αρσενικό γένος στην δοτική πληθυντικού
  • ψευδῆ: τον θετικό βαθμό του επιρρήματος & τον συγκριτικό βαθμό του επιθέτου στην ονομαστική ενικού
  1. μου, τά δίκαια, δυνηθῆναι, ἀκροατῶν, αὑτοῦ, του πράγματος, προς Φορμίωνα: να αναγνωριστούν συντακτικά οι παραπάνω όροι.
  2. ὅτι τὰ ψευδῆ μεμαρτυρήκασιν: Να αναγνωριστεί η δευτερεύουσα πρόταση
  3. καταψευδομαρτυρηθείς, μεμαρτυρηκότα: να αναλυθούν οι μετοχές στις αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις.
  4. περί ὧν πεπόνθασιν: Να αναπτυχθεί η φράση πριν την έλξη του αναφορικού και να γίνει σύνταξη κάθε όρου της φράσης που προκύπτει.
  5. Να αναγνωρίσετε στο κείμενο τον υποθετικό λόγο που βρίσκεται σε πλάγιο λόγο.




Γαρεφαλάκη Έφη 
Εκπαι
δευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
Τηλ. +30 694.956.3452