ΠΡΟΛΟΓΟΣ
1Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 1 – 82
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Στίχοι
1-18: Ο τόπος της δράσης και τα πρόσωπα.
2)
Στίχοι
18-25: Η ταυτότητα της ηρωίδας.
3)
Στίχοι
26-59: Η Ελένη και τα βάσανά της στο παρελθόν.
4)
Στίχοι
60-82: Τα βάσανα της Ελένης στο παρόν.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Σοφή, που έχει επίγνωση των γεγονότων, λογική, αντιμετωπίζει τη βούληση των
θεών με σκεπτικισμό, υποταγμένη σε μια μοίρα που άλλοι έχουν ορίσει και η ίδια
δεν είναι σε θέση να αντιδράσει, ευσεβής, παρά το ότι δε δείχνει να εκτιμά τους
θεούς και τις επιλογές τους.
ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι
32-33: « αν όμορφο λογιέται ό,τι σου φέρνει/ τη δυστυχία».
2)
Στίχος
42: «θαρρεί πως μ’ έχει – κούφια ιδέα».
3)
Στίχοι
50-52: «Εγώ βραβείο / παλικαριάς στους Έλληνες και Τρώες/ ποτέ δεν ήμουν, ήταν
τ’ όνομά μου».
4)
Στίχοι
64-65: «κι ενώ τόσα πάθη/ τράβηξα, από παντού ακούω κατάρες».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
1)
Στίχοι
1-3: «Ο Νείλος… τους κάμπους».
2)
Στίχοι
47-48: «να ξαλαφρώσει η μάνα γη… ανθρώπων».
3)
Στίχος
53: «πτυχές… του αιθέρα».
4)
Στίχος
74: «έβλεπε τον ήλιο».
5)
Στίχος
76: «στη σκοτεινιά της γης».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
- Στίχος 20:
«μια φήμη… λέει».
ΠΡΩΘΥΣΤΕΡΟ:
- Στίχος 16:
«μελλούμενα και τωρινά».
2Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 83-191
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Στίχοι
83-119: Η ταυτότητα του Τεύκρου.
2)
Στίχοι
120-166: Οι πληροφορίες του Τεύκρου στην Ελένη.
3)
Στίχοι
166-191: Ο σκοπός του ταξιδιού του Τεύκρου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Βρίσκεται σε τραγική θέση, ψύχραιμη, αξιοπρεπής.
- ΤΕΥΚΡΟΣ:
Τραγικό πρόσωπο, αφελής, ευγενικός, σέβεται τους κανόνες της φιλοξενίας,
ευσεβής, απλός.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
- Στίχος
142: «ως βλέπω εσένα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος131:
«την έχουν κάνει στάχτη».
2)
Στίχος
140: «την έσυρε… απ’ την κόμη».
3)
Στίχος
146: «ο νους τη βλέπει».
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
- Στίχος 96:
«για να γευτείς αυτή τη χάρη».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος
101: «η οργή με συνεπήρε».
2)
Στίχοι
102-103: «η Ελλάδα/ βαθιά μισεί».
3)
Στίχος
152: «τους χώρισε τρανή φουρτούνα».
4)
Στίχος
119: «Μανία τον ηύρε».
ΟΜΟΙΟΤΕΛΕΥΤΟ:
1)
Στίχοι
91-92: «να’ χεις… μοιάζεις».
2)
Στίχοι
154-155: «σκόρπισαν… διαβαίναν».
3)
Στίχοι
175-177: «κατοικώντας… τιμώντας».
ΠΑΡΟΔΟΣ: ΣΤΙΧΟΙ 192 – 436
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Στίχοι
192-195 (Προωδός) και 196-288 (Κομμός):
Α’ στροφή: Η επίκληση της Ελένης στις Σειρήνες και την
Περσεφόνη.
Α’ αντιστροφή: Η είσοδος των γυναικών του Χορού.
Β’ στροφή: Οι συμφορές της Ελένης.
Β’ αντιστροφή: Η ανταπόκριση του Χορού.
2)
Στίχοι
289-371 (Διαλογική σκηνή) και 372-436 (Αμοιβαίο):
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.289-331: Το παρελθόν της Ελένης
και η απόγνωσή της για το μέλλον.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.332-404: Η απόφαση της ηρωίδας να
φύγει από τη ζωή και η επιτυχής παρέμβαση
του Χορού που τη συμβουλεύει να απευθυνθεί στη μάντισσα Θεονόη.
3η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.405-436: Ο θρήνος της Ελένης για
τους νεκρούς και για την ολέθρια ομορφιά της.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
- Στίχος
217: «σα βογγητό και μοιρολόι».
- Στίχος
298: «σαν εικόνα».
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ:
- Στίχος
208: «πικρό πικρό τραγούδισμα».
ΕΙΡΩΝΙΑ:
- Στίχος
408: «τα δώρα που μου χάρισεν η Κύπρη».
ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι
303-304: «καλό… κακό».
2)
Στίχος
312: «λεύτερη… σκλάβα».
3)
Στίχος
349: «αλήθειες… ψέμα».
4)
Στίχος
363: «να χαίρεσαι ή να κλαις».
Α’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
1Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 437 – 494
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.437-464: Η αυτοπαρουσίαση του
Μενέλαου και το παρελθόν του.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.464-494: Η παρούσα κατάσταση του
Μενέλαου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Απελπισμένος, έχει ηγετικές ικανότητες, δυστυχισμένος, γενναίος, προστατευτικός
με τη γυναίκα του και τους συντρόφους του.
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος
477: «τυραννά… η ανάγκη».
2)
Στίχος
481: «η θάλασσα κατάπιε».
ΠΑΡΗΧΗΣΗ:
- Στίχος
458: «τη χάρη… χαρίζουν».
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ:
- Στίχος
450: «πολλοί, πολλοί».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχοι
454-455: «περιπλανιέμαι… κύμα».
2)
Στίχος
465: «ναυαγός ο μαύρος».
3)
Στίχος
475: «πικρότερη τη δυστυχία».
4)
Στίχος
477: «τυραννά… η ανάγκη».
5)
Στίχος
481: «η θάλασσα κατάπιε».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχοι
448-449: «μ’ ακολούθησαν… οι λεβέντες».
2)
Στίχοι
454-455: «εγώ… ο δόλιος».
3)
Στίχος
458: «τη χάρη… δεν μου χαρίζουν».
4)
Στίχοι
491-492: «δεν έχεις… βοήθεια».
2Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 495 – 541
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ:
Απότομη, προσβλητική προς το Μενέλαο, δε διστάζει να χειρονομήσει, δείχνει
επιφανειακό ενδιαφέρον για τα πάθη του Μενέλαου, αφελής.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Διπλωμάτης, επίμονος, ευσυγκίνητος, λογικός.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1) Στίχος 500: «μαλάκωσε λιγάκι».
2) Στίχος 520: «λαμπρά νερά».
3) Στίχος 541: «λόγια πικρά».
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
- Στίχοι
538-539: «το θάνατο… δώρο της φιλοξενίας».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1) Στίχος 501: «να εμποδίζω… τους Έλληνες».
2) Στίχος 504: «Εσύ… μ’ ακούσεις».
3) Στίχος 507: «τους ναυαγούς… πειράζει».
4) Στίχοι 539-540: «Έχω/ στους Έλληνες αγάπη».
3Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 542 – 575
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Λογικός,
βρίσκεται σε σύγχυση, συμπαθής στους θεατές, επίμονος.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος
561: «σκληρή καρδιά».
2)
Στίχος
563: «ξακουσμένη φωτιά».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
- Στίχος
573: «το θέλ’ η ανάγκη».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχοι
542-543: «πιο μεγάλες συμφορές».
2)
Στίχος
548: «Του Δία θυγατέρα».
3)
Στίχοι
549-550: «κανένας που τον κράζουν Δία».
4)
Στίχος
553: Τυνδάρεω φωνάζουν».
5)
Στίχος
554: Δεύτερη Λακεδαίμονα».
6)
Στίχος
574: «σοφός λόγος».
ΕΠΙΠΑΡΟΔΟΣ – Β’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
1Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 588 – 658
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1)
Στίχοι
588-601: Η Ελένη επιστρέφει μαζί με το Χορό και αναφέρεται στη μαντεία της
Θεονόης.
2)
Στίχοι
602-625: Η εμφάνιση του Μενέλαου.
3)
Στίχοι
626-658: Ο αναγνωρισμός Ελένης- Μενέλαου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΧΟΡΟΣ:
Αναγγέλει τις ευχάριστες ειδήσεις που πήρε από τη Θεονόη η Ελένη σχετικά με το
Μενέλαο, αναφέρει πρώτα τι δεν έχει συμβεί, δηλ. ότι ο Μενέλαος δεν πέθανε.
- ΕΛΕΝΗ:
Χαρούμενη, πρόσωπο τραγικό, πιστή και αφοσιωμένη στο Μενέλαο, όταν ο Μενέλαος
δεν την πιστεύει νιώθει και πάλι δυστυχισμένη.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Δύσπιστος, πιστός στη σύζυγό του.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
- Στίχος
604: «Σα γρήγορο πουλάρι ή σα Μαινάδα».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος
616: «η φορεσιά… σε δείχνει».
2)
Στίχος
646: «ο αιθέρας… έχει πλάσσει».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχοι
602-603: «ο ανόσιος γιος».
2)
Στίχος
636: «εμένα έχεις».
3)
Στίχος
651-652: «με περίσσιους πόνους».
4)
Στίχος
655: «η Τροία πιστεύω».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος
577: «ξάστερα το είπε».
2)
Στίχοι
578-579: «δεν επήγε… Άδη».
3)
Στίχος
580: «τον σκέπασε ο τάφος».
4)
Στίχος
581: «στο πέλαο παραδέρνει».
5)
Στίχος
591: «βλέπει τον ήλιο».
6)
Στίχος
597: «καθάρια να ρωτήσω».
7)
Στίχος
605: «όψη αγριεμένη».
8)
Στίχος
607-608: ορμάς… σκαλιά».
9)
Στίχος
637: «σάλεψεν ο νους μου».
10)Στίχος 643: «εδώ χαλάει».
11)Στίχος 651: «με περίσσιους πόνους».
2Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 659 – 840
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.659-686: Η είσοδος του
Αγγελιαφόρου και η ανακοίνωση για την ανάληψη του ειδώλου της Ελένης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.687-730: Ο Μενέλαος πείθεται ότι η
Ελένη που έχει μπροστά του είναι η γυναίκα του.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.731-774: Η Ελένη αφηγείται όσα
έχουν συμβεί.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.775-840: Ο Αγγελιαφόρος εκφράζει
τη γνώμη του για τους θεούς, την αθωότητα της Ελένης και την ψευτιά που
χαρακτηρίζει τη μαντική.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Χαρούμενη, δικαιωμένη, αφοσιωμένη στο σύζυγό της, νιώθει ασφάλεια και σιγουριά.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Αρχικά βρίσκεται σε σύγχυση, έπειτα νιώθει χαρούμενος που έχει κοντά του τη
γυναίκα του, καταριέται τον Πάρη.
- ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ:
Απλός, λαϊκός, αυθόρμητος, αγενής, πιστός και αφοσιωμένος στον αφέντη του, λογικός.
- ΧΟΡΟΣ:
Χαρακτηρίζεται από ευαισθησία.
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
- Στίχος
688-689: «λαμπρή μέρα… σ’ έχει φέρει».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχος
664: «κάτι σπουδαίο… θα ‘χεις».
2)
Στίχοι
719-720: «πέρασαν τόσα… γυρίσματα».
3)
Στίχος
729: «Στης συμφοράς… την αρχή».
4)
Στίχοι
731-732: «όσα μας δίνουν… οι θεοί».
5)
Στίχος
735: «τις περασμένες να σου λένε δυστυχίες».
6)
Στίχος
738: «σε ντροπιασμένο πλάγιασα κρεβάτι».
3Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 841-941
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.841-884: Τα παλιά πάθη του
Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.885-941: Το πρόβλημα της σωτηρίας
και η πρόταση της Ελένης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Λυπημένη για τα πάθη του Μενέλαου, τρυφερή σύζυγος, λογική, πρόθυμη να
ταπεινωθεί και να ριψοκινδυνεύσει.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Δύσπιστος ως προς τη συζυγική αφοσίωση της γυναίκας του, γενναίος, με αρετές
και αυταπάρνηση.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ:
1)
Στίχος
873: «σα να ‘μουνα φτωχός».
2)
Στίχος
884: «Σαν το ναό θεού».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος
853: «βασάνιζε κι η θλίψη».
2)
Στίχος
871: «τα λόγια εννοούσαν».
ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ:
- Στίχοι
934-935: «δεν έχω/ το θάρρος να πεθάνω».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχος
878: «Ανέγγιχτη… τιμή μου».
2)
Στίχος
892: «Το βασιλιά… δε θα τον σφάξεις».
ΠΑΡΗΧΗΣΗ:
1)
Στίχος
918: «όρκο ορκίστηκα».
2)
Στίχος
946: «φύγε… φύγεις».
4Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 942 – 1139
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.942-986: Η εμφάνιση της Θεονόης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.987-1045: Η ικεσία της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1046-1100: Η ικεσία του Μενέλαου.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1101-1139: Η απόφαση της Θεονόης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Ταραγμένη, λογική, ανήσυχη για τον σύζυγό της, τραγικό πρόσωπο.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Αποφασιστικός, γενναίος και διατηρεί το ήθος του ομηρικού ήρωα.
- ΘΕΟΝΟΗ:
Ευσεβής, έντιμη, λογική, δίκαιη, ευαίσθητη, πονόψυχη.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος
953: «μες τον αιθέρα ανέμιζε το θειάφι».
2)
Στίχος
954: «τ’ ουρανού πνοές».
3)
Στίχος
979: «Η τύχη σου όμως κρέμεται».
4)
Στίχος
1020: «Με δέρνουν δυστυχίες».
5)
Στίχοι
1022-1023: «βουίζει ολόκερ’ η Ελλάδα».
6)
Στίχος
1060: «όσα κεντήσουν την καρδιά σου».
7)
Στίχος
1114: «πικρά παράπονα».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχος
956: «ανόσιο αν τον μόλυνε ποδάρι».
2)
Στίχος
978: «της ομορφιάς επήρε το βραβείο».
3)
Στίχος
1033: «την ξενιτιά μου εδώ τη μαύρη».
5Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 1140 – 1219
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1140-1201: Το σχέδιο σωτηρίας.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1202-1219: Η προσευχή της Ελένης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Έξυπνη, τολμηρή, λογική, επινοητική, ευφυής, ευσεβής.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Παράτολμος, ριψοκίνδυνος, επιπόλαιος.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
- Στίχος
1165: «Σαν πεθαμένο… ζητήσω».
ΥΠΕΡΒΑΤΑ:
1)
Στίχος
1152: «με το σπαθί τον άρχοντα σκοτώσω».
2)
Στίχοι
1167-1168: «πώς χωρίς καράβι… θα σωθούμε;»
3)
Στίχοι
1207-1208: «που έχεις πάρει με το δικό μου γάμο το βραβείο».
Α’ ΣΤΑΣΙΜΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1220 – 1285
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
Α’ ΣΤΡΟΦΗ: Η επίκληση στο αηδόνι και οι συμφορές των Τρώων.
Α’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Ο θρήνος για τους νικητές.
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Οι σκοτεινοί θεοί.
Β’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Ο παραλογισμός του πολέμου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΧΟΡΟΣ:
Χαρακτηρίζεται από φιλευσπλαχνία και ευαισθησία, αμερόληπτος, ο λόγος του
αποκτά διαχρονική αξία.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι
1263-1264: «σαν άσπρος κύκνος… της Λήδας».
2)
Στίχοι
1282-1283: «Τα κάστρα τους… σαν κεραυνός του Δία».
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
- Στίχοι
1251-1252: «του πολέμου/ βραβείο».
ΑΣΥΝΔΕΤΟ:
- Στίχος
1266: «άδικη, άθεη, άπιστη, προδότρα».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι
1222-1223: «γλυκοκέλαδο πουλί… λυπητερή λαλιά».
2)
Στίχοι
1259-1261: «Οι γνώμες… αλόγιαστα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος
1229: « γι’ αυτούς που θέρισε κοντάρι ελληνικό»
2)
Στίχος
1232: «του χαμού ο γαμπρός».
3)
Στίχος
1235: «γάμο συφοριασμένο».
4)
Στίχος
1248: «Άνεμοι θυμωμένοι».
5)
Στίχος
1259-1261: «οι γνώμες να πηδούν/ και πάλι στο ενάντιο… αλόγιαστα».
6)
Στίχος
1285: «που αβάσταχτους σηκώσαν θρήνους».
Γ΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1286 – 1424
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1286-1306: Η είσοδος του
Θεοκλύμενου και ο φόβος για πιθανή αρπαγή της Ελένης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1305-1353: Το πένθος της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1354-1369: Το αίτημα της Ελένης.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1370-1397: Οι οδηγίες του
Μενέλαου.
5Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1398-1424: Η ολοκλήρωση της
απάτης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ:
Τραγική φυσιογνωμία, καχύποπτος, σκληρός, επιπόλαιος, αφελής.
- ΕΛΕΝΗ:
Ξέρει να υποκρίνεται, να χρησιμοποιεί το ψέμα και την εξαπάτηση, εύστροφη, πανούργα.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Καταφέρνει να εμπνεύσει εμπιστοσύνη, χωρίς να έχει άγχος για την έκβαση του
σχεδίου.
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
- Στίχος
1286: «Σε χαιρετάω μνήμα του πατέρα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στ.1308-1309:
«τρέχουν/τα δάκρυα».
2)
Στίχος
1323: «Αυτός… στον τάφο».
3)
Στίχος
1329: «τα κύματα τον πήραν».
4)
Στίχος
1343: «αχ! Μαύρες συμφορές μου».
ΥΠΕΡΒΟΛΗ:
Στίχοι
1313-1314: «Αφέντη… όλα πάνε».
Β’ ΣΤΑΣΙΜΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1425 – 1499:
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Α’
ΣΤΡΟΦΗ: Η περιπλάνηση της Δήμητρας σε αναζήτηση της Περσεφόνης.
Α’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Οι ολέθριες συνέπειες της θλίψης της θεάς.
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Η παρηγοριά της Δήμητρας.
2)
Β’
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Η ενοχή(;) της Ελένης και ο ρόλος των λατρευτικών τελετών.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
ΧΟΡΟΣ:
Δείχνει ευσέβεια, φιλική σχέση με την Ελένη.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
- Στίχοι
1438-1441: «Μαζί της… σαν άνεμος… λόγχη».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
- Στίχοι
1488-1490: «Δύναμη τρανή… ελαφοτόμαρα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος
1426: «χύθηκε στα βουνά».
2)
Στίχος
1433: «τα κρόταλα βροντολαλούσαν».
3)
Στίχοι
1451-1452: «απλώθη… η θλίψη της¨.
Δ’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1500 – 1592
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1500-1523: Τα νέα από το παλάτι.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1524-1565: Η παρέμβαση του Θεοκλύμενου
και οι αντιδράσεις της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1566-1580: Οι οδηγίες του
Θεοκλύμενου.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1581-1591: Η προσευχή του
Μενελάου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΕΛΕΝΗ:
Δυναμική, αποφασιστική, λογική, έξυπνη, πονηρή, ψύχραιμη.
- ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ:
Δύσπιστος, κυριεύεται από το πάθος του για την Ελένη.
- ΜΕΝΕΛΑΟΣ:
Δείχνει ευσέβεια και πίστη στους θεούς.
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
- Στίχοι
1532-1533: «από τη θλίψη/ για τις χαρές του Μενέλαου».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι
1545-1546: «Η μοίρα… ως τώρα».
2)
Στίχος
1591: «κυκλώνει το κακό».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1) Στίχος 1534: «πικρά… αναστενάζεις».
2) Στίχος 1556: «την όψη… μη χαλάσουν».
3) Στίχος 1558: «κι οι νεκροί ένας ίσκιος».
4) Στίχος 1577: «ν’ αντιβουίξει».
5) Στίχοι 1588-1589: «χαρές… εγεύτηκα».
6) Στίχος 1599: «να
με κυκλώνει το κακό»
Γ’ ΣΤΑΣΙΜΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1593-1652
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1)
Α’
ΣΤΡΟΦΗ: Το καράβι της επιστροφής.
Α’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Ο νόστος της Ελένης.
2)
Β’
ΣΤΡΟΦΗ: Οι επιθυμίες του Χορού.
3)
Β’
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Η επίκληση στους Διόσκουρους.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
- ΧΟΡΟΣ:
Χαρακτηρίζονται από ανιδιοτέλεια, αισιοδοξία, ανθρωπισμό, νοσταλγούν να
επιστρέψουν στην Ελλάδα, αποτελούν παράδειγμα υποδειγματικής φιλίας.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
- Στίχοι
1621-1622: «Να μπορούσα… σαν τα λιβυικά πουλιά».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος
1596: «τους χορούς των δελφινιών».
2)
Στίχος
1630: «σύντροφοι του σύννεφου».
3)
Στίχοι
1638-1639: «τα αλόγατα… κυβερνώντας».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος
1595: «τα κουπιά σου, είναι χαρά για σένα».
2)
Στίχος
1596: «τους χορούς να διαφεντεύεις».
3)
Στίχος
1598: «και το πέλαγο ησυχάζει».
4)
Στίχοι
1624-1625: «τον πρωτολάτη/ πρόθυμα υπακούοντας».
5)
Στίχος
1630: «σύντροφοί του σύννεφου».
6)
Στίχος
1634: «το μαντάτο ετούτο διαλαλήστε».
Γαρεφαλάκη Έφη
Εκπαιδευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα)
Τηλ. +30 694.956.3452
Εκπαιδευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα)
Τηλ. +30 694.956.3452