Συνολικές προβολές σελίδας

'Έκθεση-Πανελλήνιες -Προτεινόμενο Θέμα Οικολογική Καταστροφή (Γαρεφαλάκη Έφη)




«Ως μέλος του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου θα εκπροσωπήσεις τους συναδέλφους σου σε μια εκδήλωση που γίνεται στην περιοχή σου με θέμα την οικολογική καταστροφή. Να διαμορφώσεις μία εισήγηση (500-600 λέξεων) με την οποία θα παρουσιάσεις τις επιπτώσεις των ανθρώπινων ενεργειών και τρόπου ζωής στο οικοσύστημα».


ΠΡΟΛΟΓΟΣ

κυρίες και κύριοι,
αγαπητοί φίλοι,
Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε σε τηλεοπτικές εκπομπές ή διαβάζουμε σε επιστημονικά κι ενημερωτικά άρθρα για την κλιματική αλλαγή που απειλεί τη ζωή στον πλανήτη μας. Τα δάση καταστρέφονται, οι θάλασσες θερμαίνονται και όλο και συχνότερα εμφανίζονται καιρικά φαινόμενα που απειλούν όχι μόνο τον άνθρωπο, αλλά και το ίδιο το οικοσύστημα.


ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

παρουσίαση του φαινομένου

καταστροφή των δασών και των βιοτόπων από την ανθρώπινη ≈ παρέμβαση για την
εξεύρεση πρώτων υλών για παραγωγή νέων αγαθών (σύνδεση με υπερκατανάλωση)
≈ κατασπατάληση ενέργειας (σύνδεση με υπερκατανάλωση) για παραγωγή ηλεκτρικής
ενέργειας και έκλυση επικίνδυνων αερίων στην ατμόσφαιρα (από εργοστάσια, αυτοκίνητα
κτλ)
≈ φαινόμενο του θερμοκηπίου
≈ τρύπα του όζοντος
≈ αύξηση απορριμμάτων (σύνδεση με υπερκατανάλωση)
≈ καταστροφή των θαλασσών και των θαλάσσιων βιοτόπων
≈ απειλή εξαφάνισης ζώων γιατί ορισμένα όργανά τους χρησιμοποιούνται ή χρησιμεύουν
στην παραγωγή αγαθών (γούνες, εργαλεία, διατροφική συνήθεια κτλ)
≈ μολύνονται άμεσα και έμμεσα με χημικά και τοξικά στερεά, αέρια, υγρά κτλ υδάτινοι
πόροι. Επηρεάζονται οι οργανισμοί ιδιαίτερα οι βιότοποι κοντά σε εργοστάσια και μεγάλα
αστικά κέντρα
≈ κλιματική αλλαγή => (ανθρωποκεντρικά εξεταζόμενη) κλιματικοί πρόσφυγες
• απότομες μεταβολές του καιρού
• έντονες βροχοπτώσεις
• ξαφνικές/απρόσμενες περίοδοι ξηρασίες
• αύξηση των ισχυρών τυφώνων

Αίτια


 η ανθρωποκεντρική αντίληψη για τη φύση και τον πλανήτη
• θεωρούμε ότι η φύση πάντα θα καλύπτει τις ανθρώπινες παρεμβάσεις
• πιστεύουμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιούμε τη φύση όπως επιθυμούμε επειδή είμαστε το ανώτερο είδος
δε βλέπουμε τη διασύνδεση της αλυσίδας των ειδών και της ζωής στον πλανήτη
 η σύγχρονη υπερκατανάλωση και η επιδίωξη του κέρδους με κάθε κόστος
οικολογική καταστροφή
λειτουργία περισσοτέρων εργοστασίων • παραγωγής αγαθών
• αγαθά που πολλές φορές έχουν αρνητικές επιπτώσεις τόσο στη φύση όσο και στην
υγεία μας (πχ ισχυρά απορρυπαντικά, πλαστικά είδη, κινητή τηλεφωνία κτλ)
• δεν υιοθετούμε την ανακύκλωση ως μέσο προστασίας
• αδιαφορία για το φυσικό περιβάλλον

 αστυφιλία
• περισσότερα απορρίμματα
• μεγαλύτερες ανάγκες σε νερό, τρόφιμα κτλ
• υπερεκμετάλλευση του εδάφους για γεωργικά προϊόντα

 εκβιομηχάνιση της γεωργίας και της κτηνοτροφίας
• χρήση περισσοτέρων και ισχυρότερων λιπασμάτων που απειλούν την ίδια την υγεία
μας (μέσω της τροφικής αλυσίδας)
√ μετακινήσεις
• αυξητική τάση χρήσης των αυτοκινήτων

Παιδεία
• διδάσκει τον ατομισμό και τον ανθρωποκεντρισμό
• δε διδάσκει την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης (μόνο θεωρητικά το κάνει)
• δεν καλλιεργείται περιβαλλοντική συνείδηση, παρά τις όποιες σχετικές προσπάθειες.
Η περιβαλλοντική ευαισθησία οφείλει να είναι βιωματική κι όχι ως ένα θεωρητικό μάθημα,
όχι με εκδρομές στη φύση
• δράσεις που αφορούν το οικοσύστημα και τους υδάτινους πόρους
• πολιτιστικές δράσεις (εκθέσεις φωτογραφίες και εικαστικών, φεστιβάλ, συναυλίες)
• ενημερωτικές συζητήσεις με μαθητές (ημερίδες), αρθρογραφία κτλ

 ΜΜΕ
• με τον καταναλωτικό τρόπο ζωής που προβάλλουν
• επειδή δεν προβάλλουν το σεβασμό προς τη φύση και την ανάγκη προστασίας της
• επειδή δεν ευαισθητοποιούν το κοινό

 η Πολιτεία και η Τοπική Αυτοδιοίκηση
• αδιαφορούν -ουσιαστικά- για το περιβάλλον (παρά τις όποιες μεγαλοστομίες και
επικοινωνιακές πρακτικές)
• διατηρούν χωματερές
• δεν κινητοποιούνται υπέρ της ανακύκλωσης
• υιοθετούν/υλοποιούν αποσπασματικές και όχι συντονισμένες πολιτικές ευαισθητοποίησης των πολιτών


ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, γίνεται πια φανερό ότι ο πλανήτης δεν αντέχει άλλο πια τις ανθρώπινες παρεμβάσεις ούτε τις συνέπειες του σύγχρονου τρόπου ζωής. Όποια κι αν είναι τα αίτια της οικολογικής καταστροφής, πρέπει όλοι μας να αντιληφθούμε την ανάγκη άμεσων δράσεων. Γιατί τελικά κάθε καταστροφή στο φυσικό περιβάλλον έχει άμεσες συνέπειες σε εμάς τους ίδιους, την υγεία μας και τον τρόπο ζωής μας.


 Γαρεφαλάκη Έφη
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Ιδιαίτερα μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) . 
Τηλ. +30 694.956.3452