Συνολικές προβολές σελίδας

'Εκθεση Θεωρία:Είδη Προλόγου,Επιλόγου-Παραδείγματα





Ο πρόλογος

Σκοπός του προλόγου είναι η παρουσίαση του θέματος, αλλά και η διεκδίκηση μιας θετικής πρώτης εντύπωσης. Ενώ, βασικό ζητούμενο είναι και η  ομαλή  μετάβαση  στο κύριο μέρος της έκθεσης.  


Για τη σύνταξη του προλόγου ακολουθούμε   παραγωγική πορεία, δηλαδή εντάσσουμε  το  εξεταζόμενο  θέμα   σε  μια ευρύτερη έννοια.
Πχ. Αν  έχουμε ως  θέμα έκθεσης  της Ανεργία και τις επιπτώσεις  της  στον πρόλογο θα αναφερθούμε γενικά  για την Ανεργία.

 Η επιλογή αυτή επιτρέπει το ομαλό πέρασμα στα ζητούμενα του θέματος, πχ( αίτια Ανεργίας)


Πρόλογος με παραγωγική συλλογιστική πορεία
( παραγωγική πορεία σημαίνει  ότι πηγαίνουμε από το γενικό στο ειδικό).


Αν, για παράδειγμα, το ζητούμενο θέμα είναι οι αρνητικές πτυχές της παραπληροφόρησης*   *( μεταφορά διαφόρων ψευδών ή αναληθών ή τροποποιημένων πληροφοριών)   η προσέγγισή του μπορεί να γίνει με την ένταξη της παραπληροφόρησης στην ευρύτερη έννοια (γενική  έννοια) των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.


Παραδείγματα  προλόγου:

α) Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έχουν διασφαλίσει στη σύγχρονη εποχή συνεχή ροή πληροφοριών, οι οποίες κρίνονται απολύτως αναγκαίες για τη διαμόρφωση των πολιτικών αντιλήψεων και της γενικότερης δράσης των πολιτών. Έχει, ωστόσο, από νωρίς διαπιστωθεί πως η αυξημένης σημασίας αξία της πληροφόρησης προκαλεί το ενδιαφέρον πολλών επιχειρηματικών ή πολιτικών παραγόντων που επιχειρούν τη χειραγώγηση των πολιτών με τη διάδοση ανακριβών πληροφοριών. Πρόκειται για το ιδιαίτερα επιζήμιο φαινόμενο της παραπληροφόρησης, το οποίο επηρεάζει πολλαπλώς την πορεία της κοινωνίας.
  
β) Μια από τις βασικότερες λειτουργίες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης είναι, δίχως άλλο, η διασφάλιση πληροφόρησης για τους πολίτες. Αποτελεί καίριας σημασίας λειτούργημα, καθώς επιτρέπει τη διαμόρφωση μιας συνολικής εικόνας τόσο για την τοπική όσο και για τη διεθνή κατάσταση. Η αξιοπιστία, εντούτοις, της παρεχόμενης πληροφόρησης έχει τεθεί από καιρό σε αμφισβήτηση, αφού ό,τι κυρίως χαρακτηρίζει τη σύγχρονη ενημέρωση είναι η ανακρίβεια και η σκοπίμως μονομερής παρουσίαση των γεγονότων. Η ελλιπής ή ανακριβής αυτή ενημέρωση συνιστά την ονομαζόμενη παραπληροφόρηση που επιφέρει σημαντικά αρνητικές συνέπειες στη ζωή των πολιτών.


Παράδειγμα προλόγου με ορισμό

Παραπληροφόρηση ονομάζεται η σκόπιμα κακή πληροφόρηση, που χαρακτηρίζεται από τη μετάδοση ανακριβών, μονόπλευρα διογκωμένων ή επινοημένων πληροφοριών, με την πιθανή, παράλληλη, απόκρυψη άλλων ουσιωδών στοιχείων. Πρόκειται για μια προσπάθεια παραπλάνησης του κοινού που αποσκοπεί σε κάποιο -οικονομικό ή πολιτικό- όφελος. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, πρόκειται για ένα επικίνδυνο φαινόμενο με ποικίλες συνέπειες στην πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου, αφού οδηγεί τους πολίτες στη λήψη λανθασμένων αποφάσεων.




 Πρόλογος με εμφατική παρουσίαση της σπουδαιότητας του θέματος
Ανάλογα με το εξεταζόμενο θέμα, μια πιθανή επιλογή για τη σύνθεση του προλόγου θα μπορούσε να είναι και η παρουσίαση  του θέματος  με εμφατικό τρόπο  έτσι ώστε να δείξουμε την σπουδαιότητα  του θέματος και να τονίσουμε την αρνητική και θετική επίδραση του (παραπληροφόρηση)  που έχει στη ζωή των πολιτών. Ένας πρόλογος τέτοιου είδους καθιστά εμφανές πως ο μαθητής  συνειδητοποιεί την  αξία του θέματος που καλείται να πραγματευτεί.


Παράδειγμα εμφατικού προλόγου

Το πόσο επιζήμια είναι η παραπληροφόρηση για τους πολίτες μπορούμε να το αντιληφθούμε, αν αναλογιστούμε πόσες και πόσο επώδυνα λανθασμένες επιλογές σε πολιτικό επίπεδο έχουν λάβει αγνοώντας τις πραγματικές συνθήκες της οικονομίας και τις πραγματικές προθέσεις των επίδοξων κυβερνώντων. Το γεγονός και μόνο πως με την ψήφο τους οι πολίτες έχουν επιτρέψει την εφαρμογή οικονομικών πολιτικών που έχουν στοιχίσει τη ζωή κι έχουν επιφέρει την πλήρη εξαθλίωση πολλών συνανθρώπων τους, καθιστά απόλυτα σαφές το τίμημα που μπορεί να έχει η σκόπιμη παραπληροφόρηση των μελών μιας κοινωνίας.



Ο επίλογος

Ο επίλογος προσφέρει στον γράφοντα την ευκαιρία να συγκεφαλαιώσει συνοπτικά κύριες ιδέες που έχει αναπτύξει στο πλαίσιο της έκθεσης ή να προτείνει με συντομία κάποιες γενικές προτροπές ή κατευθύνσεις για την επίλυση ή αντιμετώπιση του εξεταζόμενου ζητήματος. Μπορεί συνάμα να οδηγείται σ’ ένα νέο ερώτημα με βάση όσα έχουν προηγηθεί, το οποίο να δίνει μια επιπλέον διάσταση του θέματος και να αποτελεί, έτσι, αφορμή για μια περαιτέρω ανάλυση ή διερεύνηση. 

- Θα πρέπει να προσεχθεί πως στον επίλογο δεν παρουσιάζονται νέες ιδέες ή απόψεις που δεν έχουν τεκμηριωθεί στο κύριο μέρος της έκθεσης.



Παραδείγματα επιλόγου


α) Καθίσταται, λοιπόν, σαφές πως η παραπληροφόρηση συνιστά μείζον πρόβλημα για τη σύγχρονη κοινωνία, αφού κατευθύνει τους πολίτες στη λήψη λανθασμένων αποφάσεων, και για μακρά διαστήματα συνθέτει μια πλασματική και αναληθή εικόνα για την κατάσταση της χώρας. Θα πρέπει, επομένως, οι πολίτες να αντιταχθούν δυναμικά στις προσπάθειες παραπλάνησής τους, με όπλο τις πολλαπλές πηγές πληροφόρησης, αλλά και την οξυμένη κριτική τους σκέψη.


β) Συνοψίζοντας, γίνεται αντιληπτό πως οι συνέπειες της παραπληροφόρησης είναι εξαιρετικά επώδυνες για την πολιτεία, αφού όχι μόνο θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία της δημοκρατίας μέσω της χειραγώγησης των πολιτών, αλλά και γιατί μπορεί να επιφέρει σημαντική επιδείνωση του οικονομικού κλίματος μέσω της διασποράς ανυπόστατων φημών και εικασιών. Είναι, άρα, απολύτως σημαντική η καταπολέμηση αυτού του φαινομένου τόσο από τη μεριά των πολιτών όσο και από τη μεριά της ευνομούμενης πολιτείας.  
 

 
Γαρεφαλάκη Έφη 
Εκπαιδευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
Τηλ. +30 694.956.3452