Συνολικές προβολές σελίδας

Έκθεση ΄Γ Λυκείου-Θέμα Ανεκτικότητα

 


Στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες η αρετή της ανεκτικότητας μπορεί να διασφαλίσει την κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή. Να συντάξετε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα. Στο άρθρο αυτό να αναφερθείτε στην αξία της ανεκτικότητας και να προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορεί να προωθηθεί, ιδιαίτερα στη νέα γενιά.

 

Σημείωση: Να ληφθούν υπόψη τα χαρακτηριστικά της ζητούμενης επικοινωνιακής περίστασης, δηλαδή του άρθρου. Γνωρίσματα του άρθρου είναι ο τίτλος (π.χ. Η ανεκτικότητα ως στάση ζωής), η αφόρμηση από επικαιρικό γεγονός (ένα επεισόδιο βίας που σημειώθηκε στο κέντρο της πόλης σας εις βάρος μίας ορισμένης κοινωνικής ομάδας), το επίσημο/ τυπικό ύφος και η αναφορική χρήση της γλώσσας.

 

Πρόλογος

 

Αφόρμηση από ένα επικαιρικό γεγονός. Διαπίστωση ότι η ανεκτικότητα ως στάση εκλείπει από τη σημερινή κοινωνία και ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να καλλιεργηθεί, διότι ως αρετή είναι ιδιαίτερα σημαντική.

 

1οζητούμενο: ΑΞΙΑ ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

 

- Διαφυλάσσει την πνευματική ελευθερία του ατόμου, αφού από τη μία καταπολεμά την άγνοια, τη μονομέρεια, την απολυτότητα και το δογματισμό και από την άλλη ενθαρρύνει την ενημέρωση, τη γνώση και τη σφαιρικότητα. Καθιστά το άτομο «ανοιχτόμυαλο», δεκτικό σε νέες ιδέες, διευρύνοντας, έτσι, τους πνευματικούς του ορίζοντες.

- Αποτέλεσμα του παραπάνω είναι η όξυνση της κριτικής ικανότητας του ατόμου, εφόσον μαθαίνει να δέχεται πολλές διαφορετικές απόψεις και ιδέες και να τις αξιολογεί.

- Ευνοεί την ενδοσκόπηση και την αυτοκριτική, γιατί μία διαφορετική ιδέα/άποψη συχνά υποδεικνύει ένα ατομικό μειονέκτημα, μία προσωπική ανεπάρκεια, γεγονός που κινητοποιεί το άτομο να απαλλαγεί από αυτό και το οδηγεί στην αυτοβελτίωση.

 - Διαπλάθει έναν ενάρετο άνθρωπο που η συμπεριφορά του διέπεται από πανανθρώπινες αναλλοίωτες αξίες, όπως είναι η αλληλεγγύη και ο σεβασμός.- Διαμορφώνονται ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις που θεμελιώνονται στην ειλικρίνεια, στην ισότητα, στο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και γενικά στην αναγνώριση των δικαιωμάτων του άλλου ανεξάρτητα από εθνικές, κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές και γλωσσικές καταβολές.

- Συμβάλλει στην υγιή πολιτικοποίηση του ατόμου, καθώς του παρέχει τη δυνατότητα να συμμετέχει ελεύθερα χωρίς φόβο στα πολιτικά δρώμενα, να διαφωνεί και να εκφράζει διαφορετικές απόψεις.- Προσφέρει ασφάλεια και σιγουριά στο άτομο και ενισχύει την αυτοπεποίθησή του, γιατί του παρέχει τη δυνατότητα να δημιουργεί απρόσκοπτα και να αναπτύσσει τις δεξιότητές του με αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας και της δημιουργικότητάς του.

- Η αύξηση της παραγωγικότητας και της δημιουργικότητας του ατόμου, ως απόρροια της ανεκτικότητας, ευνοεί την οικονομική ανάπτυξη.

- Εκτιμάται ο πλούτος και η ποικιλία όλων των πολιτισμών του κόσμου, επιτυγχάνεται η διαπολιτισμική επικοινωνία και πραγματοποιούνται γόνιμες πολιτιστικές ανταλλαγές με άμεση συνέπεια την πρόοδο του πολιτισμού.

- Ενισχύει τη συνεκτικότητα των κοινωνιών, αφού η αναγνώριση και ο σεβασμός της διαφορετικότητας του άλλου καλλιεργεί το πνεύμα της συνεργασίας, γκρεμίζοντας, έτσι, προκαταλήψεις, στερεότυπες αντιλήψεις και καταπολεμώντας το ρατσισμό και την ξενοφοβία. - Εγγυάται την ορθή λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, εφόσον ο απολυταρχισμός απορρίπτεται και αντικαθίσταται από την πολυφωνία/τον πλουραλισμό (βασικό στοιχείο για την ομαλή λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος).

- Ενδυναμώνει το διεθνισμό, γιατί προωθεί τον αλληλοσεβασμό και την αλληλοκατανόηση των λαών, αποτρέπει τις εθνικιστικές εξάρσεις και εξασφαλίζει την ειρηνική συνύπαρξη των λαών.

 

2ο ζητούμενο: ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

 

Φορείς Παιδείας

Οικογένεια

 

-Οι γονείς οφείλουν να μην συντηρούν, μεταδίδουν και διαιωνίζουν προκαταλήψεις και παρωχημένες στερεότυπες αντιλήψεις για άτομα ή ομάδες με ορισμένη διαφορετικότητα (φυλετική, θρησκευτική, πολιτική κ.λπ.) Αντίθετα, πρέπει να υιοθετήσουν και να προβάλλουν ως καθημερινή στάση ζωής το σεβασμό στο διαφορετικό.

Σχολείο

- Στόχος του σχολείου πρέπει να είναι η ανάπτυξη των ικανοτήτων της ευθυκρισίας, της κριτικής σκέψης και της ηθικής συλλογιστικής και η διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών που εκτιμούν και σέβονται την ελευθερία, τα δικαιώματα και τη διαφορετικότητα.

- Για να επιτευχθεί το παραπάνω, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να διδαχθούν οι νέοι τα δικαιώματά τους, γιατί μόνο η γνώση των δικαιωμάτων τους θα καλλιεργήσει το σεβασμό τους και θα τους γεννήσει την επιθυμία να σέβονται και τα δικαιώματα των άλλων.

- Παράλληλα και ο εκπαιδευτικός οφείλει να γνωρίζει καλά την παγκόσμια πραγματικότητα, να κατανοεί τις ανάγκες της πολυπολιτισμικής κοινωνίας, να καλλιεργεί ένας υγιές και δημοκρατικό παιδαγωγικό κλίμα, προωθώντας την αμοιβαία ακρόαση, την αλληλεγγύη, τη δημιουργική αλληλεπίδραση και αναδεικνύοντας μέσα από την εκπαιδευτική πράξη την αξία του διαλόγου ως μέσου συνεννόησης των ανθρώπων και επίλυσης των διαφορών τους.

Μέσα Επικοινωνίας

- Ο γραπτός και ηλεκτρονικός τύπος οφείλει ως έμμεσος, αλλά ισχυρός φορέας παιδείας να αξιοποιήσει εποικοδομητικά τη δύναμή του, προβάλλοντας τους κινδύνους της αδιαφορίας σε αδιάλλακτες ομάδες και ιδεολογίες, καταδικάζοντας φαινόμενα καταστρατήγησης δικαιωμάτων, ξενοφοβίας, ρατσισμού και διαδίδοντας την αξία της ανοχής.

- Επιπλέον, τα μέσα ενημέρωσης έχουν ηθικό χρέος να διευκολύνουν και να προωθούν τον ελεύθερο και ανοιχτό διάλογο, αποφεύγοντας την αναπαραγωγή και την ενίσχυση προκαταλήψεων και ξενικών συμπεριφορών.

Κράτος/Πολιτεία

- Απαιτείται η θέσπιση ενός δίκαιου και αμερόληπτου νομοθετικού πλαισίου, που θα κατοχυρώνει την ισότητα στη μεταχείριση και θα παρέχει ίσες ευκαιρίες σε όλες τις ομάδες και τα μέλη της κοινωνίας.

- Στο πλαίσιο του παραπάνω μέτρου κρίνεται αναγκαία η κρατική μέριμνα και προστασία των κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτων ομάδων που ζουν μέσα στα γεωγραφικά όρια του κράτους με τη θέσπιση μέτρων κοινωνικής προστασίας που θα ενισχύσουν την ενσωμάτωσή τους.

- Ακόμη, οι πολιτικοί φορείς οφείλουν από τη μία να προωθήσουν τον εθελοντισμό και τις συλλογικές δράσεις που χαρακτηρίζουν την «κοινωνία των πολιτών» (όπως κινήματα ειρήνης, αλληλεγγύης και προσφοράς βοήθειας) και από την άλλη να εξαλείψουν σε πολιτικό επίπεδο την ξενοφοβία και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

- Τέλος, είναι απαραίτητο να επικυρωθούν πολιτικά όλες οι διεθνείς συμβάσεις προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Επίλογος

Εξαγωγή του συμπεράσματος ότι η ανεκτικότητα ως στάση ζωής μπορεί και πρέπει να καλλιεργηθεί.

 


Γαρεφαλάκη Έφη 
Εκπαι
δευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
Τηλ. +30 694.956.3452