Συνολικές προβολές σελίδας

Ιστορία ΄Γ Γυμνασίου-Ερωτήσεις Εξετάσεων



Iστορία  Γ΄  Γυμνασίου

ΕΝΟΤΗΤΑ 17

1.Πότε και από ποιον εκλέχτηκε ο Καποδίστριας Κυβερνήτης της Ελλάδας;
Ο Ι. Καποδίστριας εκλέχτηκε Κυβερνήτης της Ελλάδας από την Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας και ήρθε στο Ναύπλιο το 1828. 

2.Σε ποια κατάσταση βρισκόταν η χώρα;
Η  κατάσταση στην οποία βρισκόταν η χώρα ήταν τραγική:
1.    Η χώρα ήταν ερειπωμένη και ο λαός εξαθλιωμένος.
2.    Ληστές και πειρατές έλεγχαν μεγάλες περιοχές της χώρας.
3.    Ο αιγυπτιακός στρατός κατείχε εδάφη της ΝΔ Πελοποννήσου και ο τουρκικός στρατός κατείχε εδάφη της Στερεάς Ελλάδας.

3.Ποιες ήταν οι ενέργειες του Καποδίστρια ως Κυβερνήτη της Ελλάδας;
Α) στο πολίτευμα και διοίκηση:
1.    Συγκέντρωσε όλες σχεδόν τις εξουσίες στο πρόσωπό του.
2.    Κατήργησε προσωρινά το σύνταγμα της Τροιζήνας.
3.    Διόριζε ο ίδιος τους υπουργούς και τα μέλη του Πανελληνίου.

Β) στις ένοπλες δυνάμεις:
1.    Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την οργάνωση τακτικού στρατού με διπλό σκοπό:
Ø  την εκκαθάριση της Στερεάς Ελλάδας από τον τουρκικό στρατό,
Ø  την αντιμετώπιση της ληστείας και της πειρατείας.
2.    Στον τακτικό στρατό αξιοποιήθηκαν και ορισμένοι από τους αγωνιστές.
3.    Δημιουργήθηκε ο Λόχος των Ευελπίδων, ένα είδος στρατιωτικής σχολής.
4.    Έγιναν τα πρώτα βήματα για την οργάνωση τακτικού πολεμικού ναυτικού.
5.    Καταπολεμήθηκε η πειρατεία, χάρη στη δράση του Μιαούλη.

Γ) στην οικονομία:
1.     Σχημάτισε ένα πρώτο κρατικό ταμείο.
2.     Ίδρυσε Τράπεζα και έκοψε νόμισμα, το Φοίνικα.
3.     Εφάρμοσε αυστηρή λιτότητα στις κρατικές δαπάνες.
4.     Επιχείρησε να εκσυγχρονίσει τη γεωργία με νέες καλλιέργειες και μεθόδους. 

Δ) στην Εκπαίδευση:
1.Το Ορφανοτροφείο της Αίγινας, στο οποίο λειτουργούσαν:
Ø  τρία αλληλοδιδακτικά σχολεία με τέσσερα χρόνια φοίτησης (δημοτικά),
Ø  τρία ελληνικά με τριετή φοίτηση (γυμνάσια),
Ø  αρκετά χειροτεχνία (επαγγελματικές σχολές),
Ø  το Πρότυπον Σχολείον (για τους δασκάλους των αλληλοδιδακτικών).
2.Το Κεντρικόν Σχολείον (για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού).
3.Το Πρότυπον Αγροκήπιον, γεωργική σχολή στην Τίρυνθα.
         4.Ο Καποδίστριας  δεν προχώρησε άμεσα στην ίδρυση πανεπιστήμιου.

4.Ποια ήταν η ολοκλήρωση της επανάστασης (1829);
1.Εκκρεμούσαν δύο σοβαρά ζητήματα:
Ø ο βαθμός ανεξαρτησίας της χώρας,
Ø ο καθορισμός των συνόρων της.
2.Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε ως ανεξάρτητο κράτος με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου στις 3 Φεβρουαρίου 1830. 
3.Τα βόρεια σύνορα του κράτους ήταν η γραμμή Αμβρακικού – Παγασητικού.



5.Πώς λειτούργησε η αντιπολίτευση κατά του Καποδίστρια
 1.Η πολιτική του Κυβερνήτη αποσκοπούσε στην συγκρότηση ενός ισχυρού συγκεντρωτικού κράτους κατά  τα δυτικά πρότυπα. Αυτή η πολιτική, όμως, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις σε:
Ø  πρόκριτους, πλοιοκτήτες και Φαναριώτες,
Ø  φιλελεύθερους διανοούμενους, όπως ο Κοραής,
Ø  Αγγλία και Γαλλία που υποκινούσαν αντικαποδιστριακές κινήσεις.
2.Στις αρχές του 1831 σημειώθηκαν εξεγέρσεις.
3.Κέντρο της αντιπολίτευσης στάθηκε η Ύδρα, όπου η εφημερίδα Απόλλων προπαγάνδιζε τη δολοφονία του Κυβερνήτη.
4.Η ένταση κορυφώθηκε, όταν ο Καποδίστριας φυλάκισε τον πρόκριτο της Μάνης Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, θεωρώντας τον υπεύθυνο για αντικυβερνητικές ενέργειες.
5.(Στις 27 Σεπτεμβρίου 1831) ο αδελφός και ο γιος του Πετρόμπεη Μαυριμιχάλη δολοφόνησαν τον Καποδίστρια.

ΕΝΟΤΗΤΑ 18

1.Τι προέβλεπε η συνθήκη του Λονδίνου του 1832;

Οι Μ. Δυνάμεις και η Βαυαρία υπέγραψαν τη συνθήκη του Λονδίνου (Μάιος 1832), με την οποία:
1.    Ο Όθων αναγορευόταν Βασιλιάς της Ελλάδας.
2.    Ως πολίτευμα του νέου κράτους ορίστηκε η απόλυτη μοναρχία.
3.    Χορηγήθηκαν στο ελληνικό κράτος 20 εκ. φράγκα ως πρώτη δόση ενός δανείου 60 εκ. φράγκων.

2.Τι ήταν η Αντιβασιλεία και ποια τα κυριότερα μέλη της;
Ήταν μια επιτροπή αποτελούμενη από Βαυαρούς αξιωματούχους διορισμένους από τον πατέρα του Όθωνα, η οποία θα ασκούσε την εξουσία μέχρι την ενηλικίωσή του.
Τα κυριότερα μέλη της ήταν:
1.    Ο Άρμανσμπεργκ, πρωθυπουργός και υπουργός των εξωτερικών.
2.    Ο Μάουρερ, αρμόδιος για την εκπαίδευση, τη δικαιοσύνη και την εκκλησία.
3.    Ο Χάιντεκ, υπεύθυνος για τις ένοπλες δυνάμεις.


3.Ποιοι ήταν οι στόχοι της Αντιβασιλείας:
1.    εθνική ανεξαρτησία,
2.    βασιλική απολυταρχία,
3.    συγκεντρωτικό σύστημα διακυβέρνησης.


4.Ποια ήταν η πολιτική της Αντιβασιλείας απέναντι

Α) στη Διοίκηση
1.      Η διοίκηση του κράτους ήταν συγκεντρωτική.
2.      Η χώρα διαιρέθηκε σε 10 νομούς.
3.      Η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε από το Ναύπλιο στην Αθήνα.
    Β) στο Στρατό
1.      Ο στρατός βασίστηκε σε 3.500 περίπου Βαυαρούς στρατιωτικούς.
2.      Οι Έλληνες αγωνιστές δεν έγιναν δεκτοί στις ένοπλες δυνάμεις.
Γ) στη Δικαιοσύνη
1.      Ιδρύθηκαν δικαστήρια.
2.      Συντάχθηκαν νέοι νόμοι.
Δ) στην Εκπαίδευση
1.Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση παρεχόταν στα Δημοτικά σχολεία που είχαν επτά χρόνια διάρκεια και ήταν αλληλοδιδακτικά.
2.Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση προσφερόταν:
        - από τα Ελληνικά σχολεία που ήταν τριτάξια και βρίσκονταν στις πρωτεύουσες των επαρχιών,
        - από τα Γυμνάσια που ήταν τετρατάξια και βρίσκονταν στις πρωτεύουσες των νομών.
3.Η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρεχόταν από το πρώτο ελληνικό Πανεπιστήμιο, που ιδρύθηκε στην Αθήνα το 1837, ενώ την ίδια χρονιά ιδρύθηκε και το Πολυτεχνικό Σχολείο, πρόδρομος του σημερινού Πολυτεχνείου.
   Ε) στην Εκκλησία
1.      Η ελληνική εκκλησία ορίστηκε  αυτοκέφαλη, δηλαδή χωρίστηκε διοικητικά από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
2.      Έκλεισαν μοναστήρια που είχαν μικρό αριθμό μοναχών.

5.Ποιες ήταν οι αιτίες της επανάστασης της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, ποιοι οι πρωτεργάτες και ποια τα αποτελέσματά της;

Αίτια: 1.Η άρνηση του Όθωνα για μεταρρυθμίσεις.
           2.Τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα της χώρας.
           3.Οι περικοπές σε βάρος των στρατιωτικών.
Η γενική αναταραχή οδήγησε σε πολιτική κινητοποίηση με πρωτεργάτες τους Μαυροκορδάτο, Κωλέττη,  Μεταξά και Λόντο και αίτημα την παραχώρηση συντάγματος από τον βασιλιά, πράγμα που
1.θα απάλλασσε τη χώρα από τους Βαυαρούς,
2.θα την ανακούφιζε από την οικονομική και κοινωνική κρίση.
    Αποτελέσματα:
1.Ο Όθωνας αναγκάστηκε να προκηρύξει εκλογές για Εθνοσυνέλευση που θα ψήφιζε σύνταγμα.    
2. Τελείωσε η περίοδος  της απόλυτης μοναρχίας.


ΕΝΟΤΗΤΑ 19

6.Να ορίσετε τους όρους Μεγάλη Ιδέα, αλύτρωτοι, αλυτρωτισμός;

1)Μεγάλη Ιδέα: η ιδέα ότι για την ανάπτυξη της Ελλάδας και το ξεπέρασμα των προβλημάτων της ήταν αναγκαία η ενσωμάτωση όσο το δυνατόν περισσότερων εδαφών από την οθωμανική αυτοκρατορία, στα οποία ζούσαν ελληνικοί πληθυσμοί. Εισηγητής της υπήρξε ο Ι. Κωλέττης.
2)Αλύτρωτοι: Οι Έλληνες που ζούσαν στην οθωμανική αυτοκρατορία.
3)Αλυτρωτισμός: η πολιτική που στόχευε στην ελευθέρωση των αλύτρωτων Ελλήνων από τον οθωμανικό ζυγό.

7.Τι συνέβη κατά τη διάρκεια του κριμαϊκού πολέμου (1854-1856);

1)   Το 1854 ξέσπασε Ρωσοτουρκικός πόλεμος.
2)   Η Αγγλία και η Γαλλία τάχθηκαν στο πλευρό του σουλτάνου και ο πόλεμος μεταφέρθηκε στη χερσόνησο της Κριμαίας.
3)   Ο Όθωνας και πολλοί Έλληνες πίστευαν ότι ήταν ευκαιρία η Ελλάδα να διευρύνει τα σύνορά της.
4)   Αγγλικά και γαλλικά στρατεύματα κατέλαβαν τον Πειραιά, απαιτώντας από τον Όθωνα αυστηρή ουδετερότητα.

8.Ποια είναι τα αποτελέσματα του Κριμαϊκού πολέμου:

1)   Ήττα της Ρωσίας.
2)   Χάτι Χουμαγιούν: μεταρρύθμιση, με στόχο τη διασφάλιση της ισότητας όλων των κατοίκων της οθωμανικής αυτοκρατορίας ανεξάρτητα από φυλή ή θρήσκευμα.
3)   Τα τρία παλαιά ελληνικά κόμματα έπαψαν να υπάρχουν.

9.Πώς έγινε η  έξωση του Όθωνα:

Εμφάνιση μιας νέας γενιάς πολιτικών, κατά τη δεκαετία του ’50 ,
Επανάσταση με αίτημα την απομάκρυνση του Όθωνα.
Εγκατάλειψη της χώρας από τον Όθωνα το 1862.
 
 


Γαρεφαλάκη Έφη 
Εκπαι
δευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
Τηλ. +30 694.956.3452